5
(9910)

איך להאריך את חיי הסוללה

כלל 1 -טעינה ראשונה מלאה

סוללה חדשה יש להטעין בפעם הראשונה טעינה מלאה לפני שימוש. בטעינה ראשונה התאים מקבלים זרם ומאותחלים מהמתח הראשוני שנקרא מתח מדף -רמת מתח משתנה בין יצרן ליצרן. במתח מדף התא נמצא במצב מאוזן אופטימלי,מצב מנוחה בו כמעט שאין צריכת זרם עצמית. במתח זה יכול התא להשאר באיחסון שנים ללא שום נזק.

charge
Balance

כלל 2- טעינת הסוללה באופן קבוע

סוללת ליתיום טובה יכולה לשמש במשך שנים בתנאי שלא מאמצים אותה עד קצות היכולת  ודואגים לטעינה סדירה. בסוללות ניקל קדמיום היתה המלצה להגיע לפריקה מלאה ואז לטעון כדי להמנע מ"אפקט הזכרון". המלצה זאת שהייתה נכונה בזמנו אינה נכונה לסוללות ליתיום. בסוללות ליתיום לא רצוי להשתמש עד לפריקה מוחלטת לפני טעינה. יש להקפיד לטעון את הסוללה כשהיא במצב של 40%-60% מהקיבולת.

כלל 3 -מנע טמפרטורות קיצוניות

חום יתר או קור יתר מקצר את משך החיים של תאי ליתיום המורכבים בסוללה. בעת שימוש בסוללה התאים מתחממים, כשצורכים זרם גבוה החום עולה במהירות. כשהסוללה אינה בשימוש אין להשאיר בסביבה חמה או עם קרינת שמש ישירה. גם טעינת הסוללה מתבטאת בחום. חובה להקפיד לטעון את הסוללה בסביבה מאווררת כשטמפרטורת הסביבה סביב 25 מעלות.

fire, flames, red
battery, energy, rechargeable

כלל 4 -מנע טעינת יתר

אל תשאיר את הסוללה מחוברת למטען למשך ימים או שבועות. לסוללה פריקת מתח עצמית וגם צריכת זרם קטנה של הBMS. כשמתח הסוללה יורד ל כ 95% ממצב מלא, המטען נכנס לפעולה ומטעין את הסוללה שוב, נוצרים מחזורי טעינה קצרים ורצופים שבסופם התאים נשארים במצב טעינה מלאה כל הזמן. לאורך זמן הקיבולת הכללית יורדת אם התא טעון במלואו.

כלל 5 - אל תאחסן סוללה ריקה

מפעל הייצור משווק את התא במתח מדף- זהו מתח אופטימלי, שונה בין יצרן ליצרן בו התא מאוזן כימית וכך, ניתן לאחסן אותו שנים ללא נזק. מרגע שמתחיל מחזור טעינה-פריקה, האיזון הכימי מופר. גם ללא שימוש קיימת פריקה עצמית שמתבטאת בכ 5% אחוז לאחר כיומיים ועוד כ 2-3% מידי חודש* . בנוסף קיימת צריכת זרם קטנה אך קבועה של הBMS. התוצאה לאחר מספר שבועות תהיה פריקת יתר של התאים והוצאת הסוללה מכלל שימוש.
אחסון מיטבי הינו כשהסוללה טעונה בטווח 60%-80% מהקיבולת  הכוללת.

 

* הנתונים מאתר  Battery University 

low, battery, low battery

מעבדה טכנולוגית לסוללות ליתיום

דרג אותנו

דירוג ממוצע 5 / 5. סה"כ 9910

No votes so far! Be the first to rate this post.

Call Now Button