איך לצמצם סכנת דליקה של סוללה לאופניים או קורקינט ?

טעינה, מטען

8 מתוך 10 תאונות דליקה מתרחשות בעת טעינת סוללת ליתיום

קודם כל - איכות, איכות ואיכות של ה...מטען והתאים

מטען לסוללת ליתיום טוען את הסוללה תוך הגבלת זרם הטעינה.  במטען חיישן מתח שבודק מה מתח הסוללה בכל רגע נתון ובהתאם קובע את עוצמת זרם הטעינה. בטעינה עוצמת הזרם משתנה כל הזמן. כשהסוללה ריקה הזרם מקסימלי, כשהמתח קרוב לטעינה מלאה הזרם יורד, כשהסוללה מלאה, זרם הטעינה מתאפס(נורה ירוקה). חובה להקפיד על שימוש במטען עם תו תקן המיועד לסוללות ליתיום המטען חייב להיות במתח שמתאים לסוללה אותה טוענים.

במטען זול-היצרן חוסך. לעיתים מוותרים על פיוז הגנה בתוך המטען, מתקינים מינימום רכיבים חוסכים במעגלי גיבוי ובקרה. משתמשים ברכיבים זולים שהתפקוד שלהם נפגע בחום. התוצאה האפשרית : מתח הטעינה משתנה כשהמטען מתחמם או שהטעינה אינה מפסיקה למרות שהסוללה מלאה.

בתא ליתיום איכותי, במקרה של טעינת יתר יש הגנות של היצרן לשחרור גזים שנוצרים בחום ולניתוק פנימי של התא כך שהזרם יופסק והתא יצא מכלל שימוש לפני שמתפתחת דליקה. בתא ליתיום זול, אין הגנות כאלה ומניעת מצב מסוכן תלויה במטען וב BMS. מכאן, שקיימים הבדלים משמעותיים בבטיחות תא של חברה מובילה לבין תא זול של חברה עלומה.

charge 18650
fire, flames, red

הסכנה בטעינת יתר

דליקה של הסוללה נגרמת ברוב המקרים כתוצאה מטעינת יתר.

 בטעינת יתר, תא הליתיום מתחמם מאד, כשמצטרפים כשל בהגנות שאמורות להיות מובנות בתא  הליתיום או כשל בBMS או מטען שאינו מזהה שהסוללה מלאה ולא מנתק טעינה, המצב יכול להחמיר תוך זמן קצר. הטעינה תמשיך  החום בסוללה יזנק כלפי מעלה ומכאן ועד פריצת דליקה הדרך קצרה.  

לצמצם סיכונים

כדי לצמצם את הסכנה, שמשמעותית במיוחד בתאים זולים. כדאי לנתק את המטען לכרבע שעה עד חצי שעה לאחר טעינה רציפה של כשעתיים-שלוש שעות .  פתרון יעיל- להוסיף שעון זמן-טימר לשקע אליו מחובר המטען.  טיימר שניתן לרכוש בכל חנות כלי עבודה. הטיימר יגן בצורה טובה וקלה ליישום. באמצעות טיימר ניתן לקבוע גם זמן מקסימלי בו הסוללה יכולה להיטען(למשל סה"כ 6 שעות).את הטיימר נכוון כך שיפסיק טעינה לאחר 2-3 שעות, הפסקה של רבע-חצי שעה ואז שוב טעינה של שעתיים-שלוש  וסך הכל 6 שעות. נכון, בשיטה זאת משך הזמן הכולל עד שהסוללה תיטען עולה אבל הסכנה לשריפה יורדת בעשרות אחוזים.

מה היתרונות בשיטה זאת ?   בהפסקות טעינה התאים והמטען מתקררים, בנוסף לעיתים כתוצאה מהחום או סיבה אחרת, החיישן במטען לא מזהה שהסוללה כבר מלאה וממשיך להטעין (אור אדום). הוצאת המטען מהחשמל והחזרה תגרום לזיהוי של החיישן במטען שיודיע  "הסוללה מלאה" והטעינה תופסק(אור ירוק). השינוי הקטן הזה(ניתוק מתח למטען וחיבור מחדש באמצעות טימר) יכול למנוע מצב המסוכן שמתרחש בטעינת יתר. כמו כן ניתן לקבוע זמן מקסימלי לטעינה.

טעינת יתר
טעינה נכונה

טעינת יתר

סיכום: טעינת יתר היא הגורם השכיח לדליקה של סוללה.
1. בשום אופן אין לטעון כאשר הסוללה או המטען חמים.
2. אין לטעון אם יש ריח חריג או אם יוצא עשן מהסוללה.
3. אין לטעון בסביבה חמה או ליד חפצים דליקים.
4. חובה לוודא שהמטען עם תו תקן ישראלי במתח המתאים לסוללה ובזרם טעינה של 2A.
חשוב ומציל חיים: אין לטעון ללא השגחה, אין לטעון בלילה בחדר כשישנים ליד! אין לטעון ללא הפסקה- מומלץ להוסיף טיימר.  רצוי לטעון מחוץ לבית ובמידה והדבר אינו אפשרי יש להקפיד שהטעינה בהשגחה ולא בקרבת חומרים דליקים !!!
fire, combustion, flame

דרג אותנו

דירוג ממוצע 5 / 5. סה"כ 340553

No votes so far! Be the first to rate this post.

Call Now Button